Kicsíráztatott olajbogyó, avagy egy lépés a nemesítés felé..:)

2016.04.29 19:35

 Sziasztok.... Megtörtem a csendet egy pár hónap után..:) De attól még, hogy csendben voltam, nem azt jelenti, hogy nem dolgoztam. Folyamatos munkák mentek az állomány fenntartásban. Plusz.....végre sikerült....pontosabban megkezdtem a lépéseket a nagy álmom felé: ez pedig nem más, mint a nemesítés...alias: olea europaea 'MIH' (Made In Hungary). Hála istennek nagyon lelkes kollégákkal vagyok körülvéve, akiknek nem is tudom, hogy köszönjem meg a segítségeket. Személy szerint megnevezném azt aki ebben a 'projektben..:)' támogat, de attól félek ez sérti a személyes jogokat, úgyhogy maradjunk H. Lászlónál..:) 

 

Szóval kezdjük a legelején....

 

Ezt a cikket azért írom, mert szeretnék minden lelkes követőt arra buzdítani, hogy ne 'nevesincs' dugványokat hozzon Horvátból, Olaszból, Spanyolból...stb., hanem szerezzen be érett bogyókat ill. vetőmag elkészítésére alkalmas bogyókat. 

 

Kezdjük a legelején...... Nagyon sok olajfa vetőmagot dugtam eddig a földbe, de sajnos egyikből sem lett semmi. Pedig minden utat végigjártam: hibernáltam, csáváztam, áztattam...stb. Egy videóra lettem figyelmes a neten, ami egy nagyon egyszerű példát mutat a csíráztatásra. Az elkészítés tök egyszerű....a megérett bogyókat leszedjük a fáról (vagy felszedjük a földről), a télen hűvös helyen tartjuk (nagyon fontos, mert ha nem kap hideget, akkor nem is csírázik ki), megtisztítjuk, feltörjük(!) és a magbelet vízzel átitatott vattán tartjuk amíg ki nem csírázik....

 

A hibernálást gondolom nem kell részletezni, hideg pincébe kell tartani több héten keresztül. A megpucolást sem kell: éles késsel lekaparni a gyümölcshúst... A megtörés...na ennek van egy kis fifikája (erről készítek majd vidit, de nem most)....

 Ha ránézünk a magra akkor úgy néz ki mint egy kis csőr, és nem csak úgy néz ki, hanem úgy is viselkedik. A mag pont ott nyílik szét mintha egy csőr lenne. Ha közelebbről megnézzük akkor látjuk is a vonalat ahol szét fog nyílni. Na erre a kis vonalra kell egy nagyon picit rácsapni kalapáccsal. Addig kell kocogtatni, amíg nem halljuk, hogy megpattant. Utána egy éles késsel szétfeszíteni és kiszabadítani a magbelet.

Mikor ez megvan, egy vattára rá kell tenni és be kell fedni egy másik vattával. Ezt követően megnedvesítjük a vattát, de csak annyira, hogy ne tocsogjon a vízben!

 

Így:

 

2-3 hónap elteltével a magbél megduzzad, a külső barna héj megreped és a mag kicsírázik:

 Ha ez megtörtént...jöhet a kókuszrost:

berakni a kicsírázott magot:

meglocsolni...és tovább várni...:)

1 hét elteltével:

mmm... már mocorog.....:)

2 hét elteltével:

Így nézünk most ki..:) 

Egyébként a szüleiről annyit elárulok: az anyukája egy nagyon produktív híres francia fajta.  Az apukája pedig a fagytűréséről elhíresült, szintén Franciaországban "őshonos" fajta.

Páran kérdeztétek, hogy a boltban vásárolt, pácolt olajbogyó magját is fel lehet-e erre használni. A válasz az, hogy : nem! Sajnos ezek az olajbogyók, és magjai olyan kezeléseken estek át, hogy teljesen használhatatlanok. Még ha feltörés után szépen is néznek ki, akkor is pár héten belül rohadásnak indulnak. Csak a fán érlelt kezelésmentes olajbogyó magját lehet kicsíráztatni!