Hurrá! Itt a virágzás.....:)

2015.06.02 21:04

Tavasz végén, nyár elején virágpompába öltöznek az olajfák. Tudom kicsit költői voltam, de a látvány tényleg festői és varázslatos. Amik itt a fotókon vannak nem az én fáim, hanem az olajfás kollégám H. Lászlóé. Szólt nekem, ugorjak be hozzá, mert mutatni akar valamit. Mondanom sem kell, hogy megdöbbentem a látványtól, mert ekkora virágzást ilyen mennyiségben még nem láttam. Természetesen, ha a Földközi-tenger partvidékén laknék, ez egy mindennapos tavasz végi jelenség lenne, de itt Magyarországon ugye ez (még!) nem olyan gyakori...:).

Az olajfák virágzásáról annyit kell tudni, hogy a termékenyítést a szél végzi el (szélporzók) tehát nem feltétel a porzó rovarok megléte. Viszont a rovarok jelenléte nagymértékben javítja a beporzódás mértékét.  

Az olajfák többnyire önsterilek és egy másik fajtájú olajfát követelnek a megtermékenyüléshez. Ez mindegyik fajtára vonatkozik, de vannak akik valamennyire beporozzák magukat. Ezeket 'részben öntermékeny'-nek szokták nevezni. Ezen felül vannak az önporzóak, akik majdnem 100 %-ban képesek magukat beporozni. Ezeket hívjuk 'öntermékeny'-nek. Általában az öntermékeny fajták kiváló beporzók is tehát mások számára is ideális, és ajánlott beporzók.

Érdekesség, hogy vannak olyanok is, akik egyáltalán nem rendelkeznek pollennel.  Nem csak saját magát, de még más fajtát sem fog tudni beporozni.  Kettő ilyen fajtáról tudok, mind a kettő francia: 'Oliviére' és 'Lucques'. Ezeket hívjuk 'hímsteril'-nek.